Open brief over LHBTI-paragraaf in college-akkoord aan formateur

COC Leiden heeft op 17 april een open brief gestuurd aan alle formateurs in Holland Rijnland. Deze zijn op dit moment bezig met het vormen van Colleges van Burgemeester & Wethouders. COC Leiden heeft er in de verschillende gemeentes op aangedrongen dat er in de college-akkoorden ook een paragraaf wordt opgenomen over LHBTI-emancipatie in gemeentelijk beleid.

Leiden

Voor Leiden, heeft COC Leiden een andere brief gemaakt omdat in die stad er een regenboogstembusakkoord is getekend door alle partijen in de gemeenteraad. Bovendien krijgt Leiden regenbooggeld voor LHBTI-beleid. Daarnaast werkt COC Leiden goed samen met de gemeente. COC Leiden heeft in de brief naar Leiden deze punten dan ook naar voren gebracht en verwacht een goede voortzetting van de samenwerking.

COC Leiden benadrukt in de brief aan de Leidse formateur dat "de uitvoering van de punten in het Regenboogakkoord het beste worden bevorderd door in ieder geval in het akkoord op te nemen dat er voldoende budget is, een coördinerend en portefeuille-overstijgende LHBTI-wethouder is, naast een verantwoordelijk ambtenaar met voldoende uren," aldus Ivo van Spronsen, bestuurslid Politiek en Diversiteit.

Holland Rijnland

Naast Leiden is er in het werkgebied geen andere regenbooggemeente. COC Leiden hoopt dat met deze brief er meer aandacht komt voor LHBTI-beleid. Mogelijk dat een van deze gemeenten ook regenbooggemeente wordt in de komende tijd.

De brief is verstuurd naar alle gemeenten waar 21 maart gemeenteraadsverkiezingen werden gehouden: Alphen a/d Rijn, Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten en Zoeterwoude.

Noordwijk en Noordwijkerhout gaan samen en hebben op een ander moment verkiezingen.

Hieronder vindt u de twee brieven:

• schoolbord_-COC_Haaglanden.jpg
    Onderwijsdag: diversiteit in de klas

Hou jij je bezig met diversiteit in de klas of zou je meer willen weten over het onderwerp? Op 3 november organiseert COC Leiden, in het kader van 50 jaar Leidse Homobeweging, een onderwijsdag over seksuele- en genderdiversiteit in de klas.

• Burendag.jpg
    22 september Nationale Burendag ook op COC Leiden

Het is bijna zover! Op 22 september is het Nationale Burendag! We nodigen onze buren uit en zorgen voor een bakkie. Daarom hebben we jullie nodig als visitekaartje van COC Leiden. Kom gezellig buurten en praten met de buren.

• Voorzitter_en_voorzitter.jpeg
    COC Leiden kijkt vol vertrouwen vooruit

Na de algemene ledenvergadering van 6 juni jl. kijkt COC Leiden met vertrouwen naar de toekomst. Een interim bestuur (IB) van drie personen neemt het stokje over van het vroegtijdig afgetreden bestuur. Op de ALV nam het bestuur, gesteund door de…

• Agenda